Forskning om mänskliga aktiviteters inverkan på den marina miljön

Bild 1 av 1
Anna Lunde Hermansson ser ut över havet.

Anna Lunde Hermanssons forskning har fått en hel del uppmärksamhet. Fredagen den 11/10 försvarar hon sin avhandling Holistic assessment of ship scrubbers, with emphasis on the marine environment. 

Med disputationen alldeles runt hörnet - beskriv dina känslor just nu!

Jag känner mig nervös och förväntansfull, jag kan definitivt känna pressen, men jag ser också fram emot att diskutera min forskning.

Kan du ge en kort sammanfattning av din forskning?

Min forskning fokuserar på marina miljöeffekter från sjöfart och mer specifikt en typ av avgasreningssystem, även kallade skrubbrar. Skrubbrar installeras på fartyg så att de kan fortsätta att köra på billigare tjockolja med högt svavelinnehåll samtidigt som de inte bryter mot de globala svavelgränserna för marina bränslen och avgaser. Skrubbrarna avlägsnar svavel och andra föroreningar från avgaserna genom att spraya dem med (havs-)vatten, vilket ger upphov till stora volymer kraftigt försurat och förorenat skrubbervatten som släpps ut i havsmiljön.

Jag har undersökt skrubbrarnas påverkan ur flera perspektiv och bedömt hur utsläpp i samband med skrubberanvändning förhåller sig till andra källor, vilka riskerna är för havsmiljön och hur de ekonomiska aspekterna kan inkluderas. Det har varit en iterativ process som involverat många olika vetenskapliga discipliner, där en viktig produkt har varit att dela information med beslutsfattare.

Vilka skulle du säga är de viktigaste resultaten som presenteras i din avhandling?

Jag skulle säga att det viktigaste resultatet är att skrubbrar inte är en hållbar teknik. I samtliga bedömningar, där vi tillämpat olika vetenskapliga metoder och analyser, har skrubbrar visat sig bidra oproportionerligt till belastningen av föroreningar, till ökad miljörisk och till kostnader från utsläpp av skrubbervatten.

Vad har du tyckt mest om under din tid som doktorand på Chalmers och M2?

Det finns många stimulerande och roliga aspekter av att doktorera, men det jag har uppskattat mest är de personliga mötena, utbytet av idéer och kunskap med kollegor både inom och utanför akademin. (Den tidigare) enheten för maritim miljövetenskap har varit en fantastisk arbetsplats och jag är mycket stolt över att vara en del av den gruppen.

Det finns ett liv efter disputationen också - vad ska du göra efter den 11 oktober?

Sova!
Men efter det har jag en ambition och önskan om att fortsätta forska och bidra till förståelsen av hur mänskliga aktiviteter påverkar den marina miljön.

 

Läs mer om forskningen

Fartygsutsläpp orsakar miljardkostnader för Östersjön, pressmeddelande från maj 2024. 

Fartygens utsläpp i hamn hotar livsmiljön i havet, pressmeddelande från juni 2023. 

Stora utsläpp från fartygs avgasrening, pressmeddelande från oktober 2022. 

Länk till avhandlingen