I höstas bytte två gymnasieelever sin ordinarie lektionssal mot en eftermiddags workshop i solcellslaboratoriet på institutionen för kemi och kemiteknik på Chalmers. Med handledning och guidning av doktoranden Mathis Mortensen Brette fick de undersöka organiska solceller.
Workshopen som gjordes för andra året i rad har initierats av elevernas lärare på internationella programmet på Hvitfeldska gymnasiet. Han tog kontakt med forskargruppledaren Ergang Wang. som frågade om Mathis Mortensen Brette kunde ta hand om eleverna, vilket han gärna gjorde.
Mathis Mortensen Brette förberedde en eftermiddags workshop i laboratoriet för de båda eleverna. De fick mäta hur effekt och volt i organiska solceller påverkas av olika parametrar. De tog reda på hur avståndet mellan ljuskällan och solcellen och specifika våglängder av ljus påverkar solcellen. Laboratoriets utrustning stod till deras förfogande där det bland annat finns en solsimulator.
– Workshopen gav dem en större förståelse för hur solceller fungerar. Organiska solcellerna som vi använder går att trycka på en yta så eleverna kunde se tydligt vad en solcell är för något, förklarar Mathis Mortensen Brette
Eleverna utmanades med olika variabler som de fick i uppgift att lösa. När de tillförde olika parametrar i undersökningarna fick de förutsäga vad de trodde skulle hända. Skulle resultatet bli lägre eller högre? Sen fick de prova sin tes. Ibland stämde den och ibland bjöd resultaten på överraskningar. Precis som det kan vara i ett laboratorium.
– Vid flera tillfällen kunde man höra spontana ”wow” i laboratoriet. När jag förklarade varför det inte blev som de hade trott blev responsen, aha då förstår vi. Jag fick uppfattningen att de lärde sig mycket nytt under den här eftermiddagen, säger Mathis Mortensen Brette.
Bra sätt att få fler unga intresserade av kemi och kemiteknik
Att arrangera besöket var varken besvärligt eller komplicerat. För Mathis del handlade det om att avsätta en eftermiddag och lite tid för förberedelser. Utifrån vad eleverna sa till honom under besöket verkar de ha tyckt att det var intressant. Han tror att den här typen av aktiviteter är ett bra sätt att få fler unga intresserade av naturvetenskap och i de här fallet specifikt kemi och kemiteknik.
– När jag var i den här åldern hade jag älskat att få komma till ett sådant här laboratorium, avslutar Mathis Mortensen Brette.
Institutionen för kemi och kemiteknik samarbetar regelbundet med skolor. Workshopen i solcellslabbet är ett exempel på aktiviteter vi gör för att bidra till att fler unga upptäcker hur spännande och givande en framtid som kemitekniker skulle kunna vara.
Läs mer här Kemi – aktiviteter och material för skolan | Chalmers