Chalmers leder satsning på batteriproduktion i Västsverige

Bild 1 av 1
Genrebild, litiumbatteripaket för elfordon.
Photo: Adobe Stock

År 2035 kan batterier vara den tredje största exportvaran från Sverige, men då krävs kraftfulla satsningar för att behålla utveckling och produktion inom landet. Därför är Västra Götalandsregionens beslut att stödja det Chalmersledda kompetenscentrumet MAXBATT välkommet och viktigt.

Elektrifieringen av samhället går i högt tempo, och kommer under den närmaste framtiden att leda till stora förändringar av industrilandskapet. Litiumjonbatterier (LIB) tros bli den dominerande tekniken för batterier med lång livslängd, men utveckling av nya batteritekniker med bättre prestanda till lägre kostnad pågår redan. Med utvecklingen följer behov av helt nya tillverkningssätt och produktionssystem. För att möta den stora efterfrågan måste batteritillverkare kunna göra snabba anpassningar och vara effektiva i industrialisering och uppskalning av produktionen – utan att tumma på kvalitet, klimatpåverkan eller prisnivå.

– Att bygga upp forskning, utveckling och utbildning ser vi som en av de viktigaste åtgärderna som regionen kan göra i nuläget, säger Hans Fogelberg, regionutvecklare inom hållbar industri på Västra Götalandsregionen.

Porträtt av Björn Johansson
Professor Björn Johansson, initiativtagare till kompetenscentrumet MAXBATT.
Fotograf: Malin Arnesson

– Vi är väldigt glada och tacksamma att Västra Götalandsregionen kompletterar med de medel som behövs för att sätta den svenska batteri-bollen i rullning och gör att vi kan accelerera de diskussioner som redan förs med många externa parter, både nationellt och internationellt, säger Björn Johansson, professor på institutionen för industri- och materialvetenskap och initiativtagare till Maxbatt. 

Långt framme

På Chalmers har arbetet med olika aspekter inom batteriteknik pågått länge, och förberedelserna för etableringen av ett kompetenscentrum är långt framme. De starka nationella och internationella nätverk som byggts upp under förarbetet inför Maxbatt garanterar tillgång till expertis inom den senaste tekniken, och gör det möjligt att snabbt anpassa produktion och export när efterfrågan ökar.

– I praktiken handlar det om tusentals arbetstillfällen längs hela kedjan, fabrikerna är på så vis av nära ojämförligt strategiskt värde. Det handlar om att garantera fordonsindustrins konkurrenskraft och fortsatta närvaro i Västra Götaland, säger Hans Fogelberg.

Sverige har ett bra utgångsläge med tillgång till råvaror och fossilfri elektricitet. Dessutom finns starka aktörer längs hela värdekedjan, från återvinning och gruvdrift till tillverkning av aktiva material, kompletta battericeller och batteripaket, samt applikationer inom fordonsindustrin såväl som i elsystemet. Bloomberg NEF, som varje år presenterar en lista över världens starkaste länder inom litium-jon-batteriområdet, har tidigare bedömt att Sverige har förutsättningar att ta sig till toppen av listan tillsammans med till exempel Kina, Japan och USA.

– Produktionsfrågorna är centrala för att driva utvecklingen åt rätt håll, och vi har stora förväntningar på att Maxbatt kommer att bidra till framtidens batteriproduktion, säger Lars Nyborg, professor på institutionen för industri- och materialvetenskap och ledare för Chalmers styrkeområde produktion.

Det arbetet som inleds nu handlar om att formalisera centrumets organisation, att planera och prioritera, men också att knyta till sig ytterligare partners med nyckelkompetens.

– Att bygga en stark batteriproduktion och samarbeta nationellt är essentiellt för att vara en nyckelspelare och säkerställa att svensk industri lyckas i den här kraftigt ökande framtidsbranschen, säger Björn Johansson.

Finansiering av MAXBATT 

Maxbatt bildas av Chalmers i samarbete med Högskolan i Skövde, Högskolan Väst, ett antal stora industripartners och Västra Götalandsregionen. Den inledande fasen, som sträcker sig från 2025 till 2027 finansieras enligt nedan.

  • Akademi 12 MSEK
  • Västra Götalandsregionen 12 MSEK
  • Industri +9 MSEK

Läs mer om MAXBATT här

Maxbatts logotyp
Björn Johansson
  • Professor, Produktionssystem, Industri- och materialvetenskap