– Utmanande och jätteroligt! Det här är ett av de bästa uppdragen jag haft på Chalmers. Jag är van vid att skapa frågor för våra studenter, men det här var annorlunda – mer populärvetenskapligt. Man ser de små genierna och deras kreativitet. Jag vill verkligen få hit de här hjärnorna, säger Pavleta Knutsson, en av de forskare som genom åren har bidragit till uppgifterna i Teknikåttan.
Den 23 januari går startskottet för en av Sveriges populäraste och prestigefyllda tävling för åttondeklassare. Mer än 20 000 elever ska ta sig an kluriga uppgifter i matematik, teknik och naturvetenskap där målet är den stora riksfinalen på Tekniska museet i Stockholm, 22 maj. Tävlingen, som blivit en klassiker, inspirerar unga att utforska framtidens forskningsområden och den öppnar dörrar till högre studier.
Från forntid till framtid
– Tävlingen är ett sätt för ungdomarna att lära känna landets olika universitet. Den uppmuntrar eleverna och ger dem en glimt av den forskning som pågår. För de som har varit med och tävlat blir tröskeln för att söka högre utbildning lägre, oavsett om de har föräldrar med akademisk bakgrund eller inte. Det är här mitt engagemang för tävlingen ligger, säger Dorotea Blank, nationell projektledare för Teknikåttan.
Frågorna som eleverna ska besvara är konstruerade av lärare och forskare hemmahörande på de elva universitet och högskolor, runt om i landet, som samarbetar för att entusiasmera en ny generation ungdomar. Det handlar om allt från forntid till framtid. Chalmersforskaren Pavleta Knutsson är docent i Energi och material på institutionen för Kemi och kemiteknik och numera domare i tävlingen. I skaran av experter från hela Sverige som bidragit var Pavleta enda kemisten.
– Forskarna i arbetsgruppen kommer från alla möjliga discipliner. Det har varit som en stor familj. Vi har jobbat med biologi, kemi, fysik, matematik, teknik och astronomi. För mig har det varit väldigt spännande att möta eleverna, försöka förstå varför intresset för vetenskap inte är större, och se vad vi kan göra för att förändra det, säger Pavleta.
En av hennes hjärtefrågor är kemiämnet, som hon menar sträcker sig över många viktiga områden, såsom hållbar produktutveckling, förnyelsebar energi och hälsa. Hennes egen forskning handlar bland annat om material för koldioxidinfångning.
– Den nivå på kreativitet som en åttondeklassare har – den saknar vi ofta. Eleverna är lika gamla som mina egna barn, och ibland klarar de uppgifter bättre än både mig och mina kollegor. Jag undrar vad som händer när och varför de tappar den kreativiteten och engagemanget, säger Pavletta.
Dorotea Blank håller med:
– I årskurs fem är alla intresserade av ämnena, men sedan händer något. Om vi inte ger eleverna i grundskolan en positiv bild av naturvetenskap, blir det svårt för dem att fortsätta på den vägen.
Under de senaste förberedelserna finslipar Dorotea Blank och tävlingsledningen de sista frågorna och förbereder lärarna så att de kan peppa sina elever inför tävlingen, med syftet att allt ska gå så smidigt som möjligt.
– I år hoppas vi nå fler än 20 000 elever, säger hon.
Förutom äran finns 30 000 kronor i potten att tävla om till klasskassan. Men pengarna är kanske inte det viktigaste.
– Upplevelsen av att vara på landets bästa lärosäten, och att få träffa allt ifrån studenter, astronauter till nobelpristagare, är minst lika värdefull. Målet för de medverkande lärosätena är att stimulera ungdomars intresse för STEM-ämnen och få fler att vilja välja en utbildning inom dessa sektorer, säger Dorotea Blanck.
Tävlingen får eleverna att växa som grupp
Frågorna i tävlingen spänner över en bred palett – från svarta hål till jordbruk, från analys av uråldrig DNA till hur man lagar en braxburgare. Här finns även inslag av ren matematik och statistik.
Lärarna tycker att det är en fantastisk möjlighet för sina elever, och eleverna själva uppskattar att få arbeta tillsammans i klassrummet för att lösa problem.
– Det handlar om att ge eleverna ett kollektivt självförtroende. Teknikåttan ger dem möjlighet att växa som grupp och samtidigt väcka intresset för vetenskap och teknik, säger Dorotea Blank.
Tävlingen har blivit en viktig del av många elevers utbildning, där hela klassen måste bidra för att vinna, vilket också stärker samarbete och sammanhållning.
FAKTA:
Teknikåttan startade 1993, på Linköpings tekniska högskola och är en svensk teknik- och ingenjörstävling för elever i åk 8. Tävlingen syftar till att öka intresset för teknik och naturvetenskap och att inspirera unga att studera teknik- och ingenjörsyrken.
Allt innehåll och underlag som används i tävlingen är framtaget av forskare och lärare på de olika lärosätena. Kvaltävlingen nu i januari är digital, där svarar alla individuellt just för att klassen ska kvalificera sig – sedan är det dags för trestegsraketen med de olika finalerna
Mer om Teknikåttan och vilka lärosäten som samarbetar på webbplattformen: teknikattan.se
- Projektledare, Kommunikationsavdelningen, Chalmers verksamhetsstöd
- Docent, Energi och material, Kemi och kemiteknik
- Projektledare, Kommunikationsavdelningen, Chalmers verksamhetsstöd