Framtidens välfärd i fokus för Chalmers i Almedalen

Svensk flagga

Chalmers fortsätter diskutera de tekniska universitetens roll för framtidens samhälle med olika aktörer när man arrangerar ett seminarium och två rundabordssamtal i Almedalen senare i juni.

Ingrid Claesson

– Det skiljer sig lite från exempelvis en debattartikel när vi för fram ett eget budskap, argumenterar och vill att andra ska ansluta sig till vår uppfattning, säger Ingrid Claesson, kommunikationschef på Chalmers. Här bjuder vi snarare in till samtal så att olika aktörer kan ge sin syn och så ser vi var vi kan mötas.

Exempel på ett sådant samtal är Chalmers öppna seminarium på temat Teknikens roll: vår undergång eller räddning? Här möter Chalmers rektor, Martin Nilsson Jacobi och Stiftelsens vd Sara Wallin bland andra Spotifys Sverigechef Katarina Berg och Johan Paccamonti som är planeringschef på finansdepartementet.

Seminariet är publikt, men utöver det arrangerar Chalmers även ett par rundabordssamtal för inbjudna gäster. Man kommer då att behandla betydelsen av en nationell agenda för deep tech samt vad som krävs för att Sveriges tekniska universitet ska nå internationell toppnivå. Deltar gör exempelvis KTH:s rektor Anders Söderholm, S-politikern Daniel Vencu Velasquez Castro, Vetenskapsrådets generaldirektör Katarina Bjelke och Svenskt näringslivs policyexpert på högskolepolitik Ulrika Wallén. Från Chalmers medverkar prorektorerna Maria Elmquist och Susanne Aalto samt vicerektorerna Anders Palmqvist och Mats Lundqvist.

Martin Nilsson Jacobi

– Det viktigaste här är att Chalmers ska vara en del av viktiga samtal om Sveriges framtid, säger rektor Martin Nilsson Jacobi. Vi har ju en tydlig bild av hur vi vill att Chalmers ska utvecklas, men nyttan av den utvecklingen bestäms i stor utsträckning i samverkan med samhället omkring oss. Dessutom kan naturligtvis förutsättningarna för Chalmers resa förbättras avsevärt om de politiska förutsättningarna justeras på olika sätt, men det kräver givetvis att det finns en bred uppslutning bakom idén att tekniska universitet på internationell toppnivå är av stor betydelse för hela landets konkurrenskraft och välfärd.

FAKTA

Chalmers arrangerar själv ett öppet seminarium den 27 juni:

Även i dessa Almedalen-arrangemang medverkar personer från Chalmers:

Tisdag 25 juni

Onsdag 26 juni

Torsdag 27 juni

Fredag 28 juni

• Är Almedalsveckan hållbar?
    Arrangör: Green Mind AB, Live Green, All Things Live, Chalmers Industriteknik
    Medverkande från Chalmers: Klas Hedwall, Circular Economy Group, Chalmers Industriteknik