Forskning, nätverkande och inspiration för forskare inom styrkeområde Nano

Konferens CBA
Person på konferens ställer frågor
Bild på talare
Postervinnare
Bild på poster
Två personer talar bredvid en poster
En person framför sin poster
Person bredvid sin poster
Personer diskuterar vid posters
Gruppbild på alla som deltog

Den 26 till 28 augusti 2024 var det äntligen dags för den årliga Community Building Activity som anordnas av styrkeområde Nano. Konferensen hölls i år på Marstrands havshotell och dagarna bestod av föreläsningar, workshops och aktiviteter, men också av nätverkande och inspiration för deltagarna.

I år var det deltagarrekord med ungefär 180 personer på plats som inkluderar både juniora och seniora forskare men också inbjudna gäster. Under dagarna presenterade och föreläste ett flertal forskare om pågående forskning relaterad till Nanovetenskap på Chalmers.

–    Konferensen är verkligen en höjdpunkt under året, och den höga deltagarnivån visar att det är många som uppskattar den här typen av evenemang. Det ger verkligen alla en möjlighet att lära känna sina kollegor, få nya idéer från (möjligtvis tvärvetenskapliga) diskussioner och även få en känsla av vad som händer på Chalmers inom forskarområdet Nano, säger Janine Splettstösser, styrkeområdesledare för Nano.

Posterpresentationer, gästföreläsare och inspirerande föreläsningar

Under tre dagar presenterade över 100 deltagare sina posters! Ett pris delades ut till de tre bästa utifrån olika kriterier så som kreativitet, pedagogik, ämnesöverskridande och motivering. Av alla fantastiska posterpresentationerna vann Leyla Beckerman (Fysik), Alma Karlsson (Kemi och kemiteknik) och David Hambraeus (MC2).

På plats fanns även externa gästföreläsare. Professor Heike Riel, ledare av IBM Research Quantum Europe, samt medlem av styrkeområde Nanos rådgivningskommitté, höll en föreläsning om What’s next in Computing - In Bits, AI & Qubits?

Deltagarna fick även lyssna på inspirerande föreläsningar om startsups kopplade till styrkeområdet från företagen Amferia, Nyctea och Nanolyze. Efter föreläsningarna hölls en paneldiskussion modererad av Chalmers Venture. Presentationer gjordes även av centrum knutna till styrkeområde Nano, bland annat Formula Ex och det nyöppnade centrumet Metapix.

Förutom ett vetenskapligt program fanns det också möjlighet för deltagarna att ta en rundtur till den vackra Marstrandsön eller slappna av på hotellets spa.

Doktorander och Postdocs får chans att nätverka och inspireras

För många doktorander och Postdocs är detta ett perfekt tillfälle att nätverka och träffa andra inom liknande forskningsområden. Federico Chainese, Post doc på MC2 inom Kvantkomponentfysik, är på konferensen för första gången i år.

–    Jag kände till detta event sedan tidigare men har inte kunnat gå förut. Jag tyckte det lät som ett intressant program och dessutom får man upptäcka en fin plats som Marstrand. Jag tycker även det är bra att doktorander och Postdocs får möjlighet att först ställa frågor innan alla andra efter föreläsningarna. Det visar att konferensen sätter fokus på juniora forskare, vilket jag tycker är positivt, säger Federico.

Även doktoranden Shahrzad Damercheli inom Elektronikmaterial från MC2 är här för första gången och uppskattar konferensen.

–    Jag valde att delta för att nätverka och samtidigt få svar på några frågor angående min forskning - och det har jag fått! Det är också intressant att få veta vad som pågår inom de olika institutionerna och forskningsområdet Nano, säger Shahrzad.

Ett tvärvetenskapligt program som ska passa alla

Eftersom styrkeområde Nano gränsar till flera olika institutioner, ska upplägget för programmet täcka flera olika forskningsområden för att passa så många som möjligt.

–    Jag tycker det varit en bra blandning av olika typer av forskning och det bidrar till att man får en annan insyn till andras forskning också, säger Federico.

–    Vi har alltid många mycket bra och intressanta vetenskapliga presentationer, men i år var jag särskilt imponerad av de många extremt högkvalitativa föredragen som verkligen gav alla en chans att få nya insikter, oavsett deras bakgrund. Jag tycker också det är så roligt att se så mycket interaktion och diskussioner bland de många deltagarna under konferensen, säger Janine.

Janine Splettstösser
  • Biträdande professor, Tillämpad kvantfysik, Mikroteknologi och nanovetenskap