Fler kvinnliga studenter börjar på Chalmers

Kvinnlig student.

Färsk antagningsstatistik visar att andelen kvinnliga studenter på grundnivå är över 35 procent. Samtidigt fortsätter sjöprogrammen sin fina trend.

I våras noterade flera program som haft det svårt med rekryteringen en glädjande höjning av söktrycket: Civilingenjörsutbildningen i kemiteknik hade 34 procent fler ansökningar, sjökaptensprogrammet ökade med 43 procent, och sjöingenjör med hela 56 procent.

När förstaårsstudenterna nu registrerat sig för höstterminen fortsätter sjöprogrammen sin fina trend. 2024 antogs totalt 381 studenter jämfört med 255 2023. Nu har 189 studenter registrerat sig jämfört med 132 i fjol. Sjökapten står för den största ökningen av programmen.

Breddad rekrytering ger resultat

När det gäller könsfördelningen bland förstaårsstudenterna så ökar andelen kvinnor något – från 34,1 procent 2023 till 35,6 procent denna höst.

– Teknikutvecklingen behöver en bredare kompetens med fler tjejer som tar sig an utmaningar för att samhället på sikt ska passa oss alla, säger Jörgen Blennow, vicerektor för utbildning.

Chalmers har under många år jobbat med så kallad breddad rekrytering för att få fler studenter från underrepresenterade grupper, som kvinnor och studenter från studieovana hem. Förutom att dessa målgrupper är prioriterade i kommunikationen har också fler delar av högskolan engagerat sig och intensifierat arbetet med aktiviteter mot målgrupperna, som till exempel Camp Vera, Girls Code Club och pluggstöd, där studentambassadörer ger läxhjälp på skolor och idrottsföreningar i utsatta områden.

– Mångfald i perspektiv och bakgrund hos såväl studenter som forskare och lärare bidrar till vår utbildnings höga kvalitet och till att skapa en inkluderande miljö som fler kan känna sig hemma i, säger Jörgen Blennow.

Fler studenter

Sammanlagt har i år 3 039 studenter registrerats på grundutbildningens program, vilket är 88 fler än förra året. Antalet mastersstudenter är nu cirka 2 200, 220 fler än i fjol. Antalet avgiftsskyldiga studenter har ökat till 425. De fem vanligaste ursprungsländerna för externa mastersstudenter är Kina, Indien, Sverige, Iran och Tyskland.