AI på plats i klassrummet – hur påverkas undervisningen?

Bild 1 av 1
Studenter i ett klassrum

Studenternas användning av AI har snabbt blivit en självklar del av studierna. Men hur ska undervisningen anpassas till en digital värld som utvecklas i rekordfart? En pågående studie från forskare vid Vetenskapens kommunikation och lärande tar sig an dessa frågor genom att intervjua universitetslärare.

– Vi vill identifiera vilka förändringar i utbildningen som lärarna ser kan bli nödvändiga de närmaste två åren. Hur påverkar AI lärarna? Vad kan de själva hantera inom sin yrkesroll, och var behövs större insatser på andra nivåer? säger Tiina Leino Lindell, postdoc och en av forskarna bakom studien.

Forskarna började med att intervjua studenter för att förstå hur verktyg som ChatGPT används i studierna. Detta presenterades sedan för lärarna, som fick reflektera över resultatet. Studien är ännu inte avslutad, men de preliminära resultaten är klara och forskarna har fått syn på flera intressanta tendenser.

Utbildningarna behöver anpassas genom att integrera AI och skapa gemensamma ramverk för hur vi ska arbeta med det. Det kan ske genom exempelvis nya kurser, nya lärandemål eller förändrade undervisningsmetoder som tar hänsyn till hur studenterna använder AI.

– Studenterna upplever sig mer självständiga med hjälp av AI och söker kunskap på egen hand. Det kan vara positivt, men lärarna ser också risker. AI gör att studenterna jobbar mer individuellt och behöver lära sig ett mer kollektivt tänkande i frågan. Lärarna tycker att detta är viktigt att ta in i klassrummet, säger Tiina Leino Lindell.

Och den stora utmaningen är förstås att AI-verktygen utvecklas i en hisnande takt, och risken är att en ny kurs redan är föråldrad innan den ens hunnit lanseras.

– Ja, det är en komplex fråga, för vi behöver inte bara förutse teknikens framsteg utan också hur studenter kommer att använda nya verktyg. Dessutom behöver vi förstå arbetsmarknadens behov av AI-kompetens för att kunna forma relevanta utbildningar, säger Leino Lindell.

Studien kommer att presentera sex tänkbara scenarier baserat på intervjuerna med lärarna.

– Studien hjälper både akademin och samhället genom att skapa empiriskt grundade framtidsscenarier. Den ger oss en bättre förståelse för hur lärare ser på AI:s roll i undervisningen och lyfter fram behovet av ansvarsfull implementering inom utbildningssystemet, säger Tiina Leino Lindell.

Frågor?

Tiina Leino Lindell
  • Postdoc, Ingenjörsutbildningsvetenskap, Vetenskapens kommunikation och lärande

Skribent

Jenny Palm