Brett spektrum av ämnen vid historisk professorsinstallation

En kvinnan talar på scenen och använder armarna för att understryka det hon säger.
Människor i festkläder på en scen. Bredvid spelar en violinkvartett.
En man står vid ett blomstersmyckat podium
En spexig orkestermedlem viftar med en röd boll medan de andra spelar. De har lustig utstyrsel och ler glatt.
Tre kvinnor står på scenen.
Två män skakar hand med varandra. En håller ett diplom i sin hand.
Två kvinnor och en man står på scenen med diplom i händerna
En stor mängd människor står tillsammans och sjunger. I händerna håller de små sångböcker.
Två män skakar hand med varandra. En håller ett diplom i sin hand.
Studenter blåser i trumpeter.
En man står på scenen framför en rad med sittande professorer.
En kvinna skara hand med en man.
Två män skakar hand med varandra. En håller ett diplom i sin hand.
En man i Chalmers studentmössa står bakom ett podium.
En kvinna i aftonklänning står på scenen och sjunger
Studenter i procession med fanor i händerna
Nya professorn i astronomi, Kirsten K. Knudsen, höll professorstal med rubriken ”In a galaxy far, far away".

Vid installationsceremonin i slutet av september 2024 välkomnades nya professorer, adjungerade professorer, gästprofessorer, en forskningsprofessor och en Professor of the Practice.

Ett historiskt inslag i årets ceremoni var att för första gången sedan starten 1943 uppnåddes en helt jämn könsfördelning bland de nya professorerna, med 50 procent kvinnor och 50 procent män. Detta markerar ett viktigt steg framåt i universitetets strävan mot ökad jämställdhet inom akademin.

Samtliga professorer som installerades i år har tillträtt sina positioner mellan juli 2022 och juni 2024 och representerar ett brett spektrum av ämnen. Installationen syftar till att både välkomna de nya professorerna in i universitetets akademiska gemenskap och att lyfta fram deras forskningsfält inför kollegor och allmänhet.

Viktigaste bidraget till mänskligheten?

Inledningsvis talade rektor Martin Nilsson Jacobi om universitetens långa tradition och betydelse genom historien. "Dessa märkliga inrättningar från högmedeltidens Europa har en häpnadsväckande förmåga att fylla en viktig samhällsfunktion under snart tusen år. Universitetens uppkomst kan vara det viktigaste bidraget till mänsklighetens utveckling som gjordes under medeltiden.”

Nilsson Jacobi betonade även universitetets unika dragningskraft och dess förmåga att inspirera individer: "Det finns en dragningskraft här. Vi har alla här i rummet idag känt av den. Universitetet är ett ställe vi vill vara på – en port mot det okända." Avslutningsvis uppmuntrade rektor de nya professorerna att fortsätta driva vetenskapen framåt och att bära med sig universitetets motto: "Avancez!"

Hisnande bilder av universum

Professor Kirsten K. Knudsen representerade alla professorer med sitt tal ”In a galaxy far, far away”. Hon bjöd på fantastiska bilder av Vintergatan, andra galaxer och deras evolution. Vid en av hennes favoritplatser – ALMA (Atacama Large Millimeter Array) finns även Chalmers/Onsala representerat via bland annat Projektet Radioblocks. ALMA är ett radioteleskop i Chile bestående av 66 högprecisionsantenner och är en av de mest kraftfulla anläggningarna för att studera stjärnor, galaxer och molekylmoln.

Studentkåren representerades av ordförande Sebastian Wikström som lyfte professorernas viktiga roll som förebilder och tackade dem för att deras forskning visar att det omöjliga kan göras möjligt.

Mellan presentationer, diplomutdelning och tal bjöd duon Karin&Dennis och Wulfson Quartet samt Chalmers sångkör på vacker sång och musik. Konferencier under ceremonin var Philip Wramsby.

Uttåget under Marskalkämbetets exemplariska ledning, gick direkt till middagen. Där bjöds på underhållning av Karin&Dennis, Wulfson Quartet, ExSpexors och en explosiv avslutning från Chalmers Pyrotekniska Kommitté.

Fotograf: Ann-Lena Lundqvist

Adjungerade professorer

Håkan Brodin, Additiv tillverkning av avancerade nickelbaslegeringar, Industri- och materialvetenskap
Helén Broo, Produktionsanpassad bro- och anläggningskonstruktion, Arkitektur och samhällsbyggnadsteknik