Innovationsprogrammet Shift Sweden får Chalmersrepresentanter

Kollage: Grönska vid vattenspeglar och parkerade cyklar. Porträttbild på Henriette Söderberg och Björn Sandén
Henriette Söderberg, ACE och Björn Sandén, TME, har valts in i innovationsprogrammet Shift Swedens styrgrupp.

Innovationsprogrammet Shift Sweden kommer att vara en tung faktor för omställning och integrering inom samhällsbyggnads- och mobilitetssektorn under kommande år, och bakom rodret hittas två Chalmersnamn. Som enda representanter från akademin har Henriette Söderberg från ACE och Björn Sandén från TME valts in i programmets styrgrupp.

Shift Sweden är ett av fem strategiska innovationsprogram inom Energimyndighetens, Formas och Vinnovas satsning Impact Innovation. Programmet är ett 10-årigt innovationsprogram som syftar till omställning och integrering inom samhällsbyggnads- och mobilitetssektorn.

Innan sommaren utsågs Catharina Elmsäter-Svärd, tidigare infrastrukturminister, till ordförande i styrgruppen, och i dagarna har styrgruppens övriga medlemmar tillkännagivits – bland dem Henriette Söderberg, docent och prefekt vid institutionen för Arkitektur och samhällsbyggnadsteknik och Björn Sandén, professor vid Teknikens ekonomi och organisation.

– ShiftSweden är det stora Impact-Innovationprogrammet för både samhällsbyggnadssektorn och inom mobilitet i Sverige de kommande tio åren. Styrgruppens övergripande uppgift handlar om att säkra att vi upprätthåller de höga ambitionerna för den omställning som är nödvändig på systemnivå, för att skapa hållbara, attraktiva och tillgängliga livsmiljöer för alla. För att kunna göra det behöver styrgruppen göra kloka prioriteringar och skapa förutsättningar för alla involverade att ta de modiga beslut som krävs och att tänka i nya banor, säger Henriette Söderberg.

Om Shift Sweden:

ShiftSweden mobiliserar aktörer inom samhällsbyggnad och mobilitet kring tre nödvändiga skiften:

• att skapa nya värden genom cirkulära affärsmodeller i byggande och förvaltning
  • att integrera byggd miljö och mobilitet till ett system
  • att skapa konkurrenskraftiga alternativ till enskilt bilresande.

Shift Sweden leds av IQ Samhällsbyggnad och VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) i samverkan med Boverket, Trafikverket, RISE, IVL Svenska miljöinstitutet, Volvos Forskningsstiftelse VREF, Region Skåne, Region Stockholm, Västra Götalandsregionen och Västtrafik.

Läs mer om programmet och aktuella utlysningar https://www.shiftsweden.se/

Catharina Björk