Vägledning och stöd

Bild 1 av 1
Studenter i grupp som samtalar.

För att din studietid ska bli så bra som möjligt erbjuder Chalmers ett brett stöd med möjligheter till individuella samtal. Våra studievägledare kan hjälpa dig med allt från planering och val av kurser och program till hur du kan hantera din studiesituation och framtida karriär.

Studievägledning på program

På varje utbildningsprogram finns en studievägledare som jobbar med att stödja, vägleda och motivera dig genom hela din utbildning.

Till programmets studievägledare vänder du dig till om du:

  • behöver hjälp med att planera dina studier
  • funderar över hur du ska välja
  • känner dig omotiverad
  • har tankar på att avbryta dina studier
  • vill ta studieuppehåll

Du kan också kontakta din studievägledare om du inte mår bra, känner att du inte hittat rätt bland studiekamrater eller något annat kring studierna som påverkar dig och din studiesituation. Ett samtal med en vägledare syftar alltid till att stödja dig att fatta självständiga beslut kring dig själv och dina studier. Studievägledarna på Chalmers är ditt närmsta samtalsstöd och har tystnadsplikt.

För att boka tid med en studievägledare kontaktar du den som vägleder på ditt program.

Studenter på campus.

Utbildningssekreterare – ger stöd utifrån ämnesmässiga frågor

På varje program finns en utbildningssekreterare som är expert på att ge stöd utifrån ämnesmässiga frågeställningar.

Utbildningssekreteraren jobbar med att:

  • ge information om kursinnehåll och kursval
  • fatta beslut om tillgodoräknande av kurser och dispenser
  • frågor om examenskrav för ditt program
  • studieplaner för utbytesstudier 

Utbildningssekreteraren ansvarar också för urval och rangordning av senare del av program.

Central studie- och karriärvägledning

Funderar du på att börja studera på Chalmers och har frågor om utbildning, studier eller karriärval? Välkommen att kontakta vår centrala studie- och karriärvägledning.

Du som redan pluggar på Chalmers, men är osäker på om du hamnat rätt, är också välkommen att vända dig hit för individuella samtal.

Centrala studie- och karriärvägledare
Student- och utbildningsavdelningen, Chalmers verksamhetsstöd

Servicecenter hjälper dig att hitta rätt

Har du en fråga och är osäker på vart du ska vända dig?

Chalmers Servicecenter i Kårhuset hjälper till med det mesta som diverse studentinformation, enklare it-support, frågor om passerkort m.m.

Studerandeombud

Om en konflikt uppstår mellan studenter och lärare, eller andra anställda, har Chalmers studerandeombud för att garantera dig opartisk hjälp. 

  • Ombuden bevakar dina intressen och rättigheter och hjälper till om du upplever orättvisa, påfallande ineffektivitet, fördomar, felaktiga beslut eller andra problem i kontakter med lärare, anställda eller andra studenter.

  • Ombuden tar emot och undersöker ditt klagomål. Faller ärendet inom arbetsområdet, ser ombuden till att det handläggs opartiskt. Ett typiskt uppdrag är att företräda studenternas intressen i Disciplinnämnden.

Du når studerandeombuden enklast via mejl. Normal svarstid är en till två dagar.
studerandeombud@chalmers.se 

Kontaktpersoner per program

Här hittar du kontaktpersoner till programansvarig, utbildningssekreterare och studievägledare för ditt program